• SAMEN 

    CONSTANTIA!

  • Verslagen

  • STATUTEN

    Artikel 1, Naam, zetel en rechtsbevoegdheid

    1. De vereniging is genaamd Wanroijse VoetbalVereniging Constantia
      Zij heeft haar zetel in de gemeente Sint Anthonis
    2. De vereniging bezit volledige rechtsbevoegdheid.
    3. De vereniging is ingeschreven in het handelsregister, dat gehouden wordt bij de Kamer van Koophandel en fabrieken te ’s-Hertogenbosch, onder nummer 40215772

    Artikel 2, Duur

    1. De vereniging is opgericht op 31-05-1925 en zij is nadien aangegaan voor onbepaalde tijd.
    2. Het boekjaar, tevens verenigingsjaar loopt van 1 juli t/m 30 juni.

    Artikel 3, Doel

    1. De vereniging stelt zich ten doel het doen beoefenen en bevorderen van de voetbalsport in al zijn verschijningsvormen.
    2. De vereniging tracht dit doel onder meer te bereiken door middel van het lidmaatschap van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB);
      a. deel te nemen aan de door de KNVB georganiseerde of goedgekeurde competities en seriewedstrijden;
      b. wedstrijden te doen houden;
      c. evenementen op het gebied van de voetbalsport te organiseren;
      d. de nodige accommodatie aan te brengen en in stand te houden
    3. De vereniging mag geen winst onder de leden verdelen.

    Artikel 4, Lidmaatschap

    1. Leden zijn die natuurlijke personen, die door het bestuur als lid zijn toegelaten.
    2. Ingeval van niet-toelating door het bestuur kan op verzoek van de betrokkene de eerstvolgende algemene ledenvergadering alsnog tot toelating besluiten.

    Artikel 5, Rechten en verplichtingen

    1. De vereniging kan, voor zover uit de statuten van de vereniging niet het tegendeel voortvloeit ten behoeve van de leden rechten bedingen. De vereniging kan in een voorkomend geval ten behoeve van een lid nakoming van bedoelde rechten en schadevergoeding vorderen, tenzij het lid het bestuur schriftelijk meedeelt het bestuur daartoe niet te machtigen.
    2. De vereniging kan, voor zover dit in de statuten van de vereniging uitdrukkelijk is bepaald, ten laste van de leden verplichtingen met derden aangaan.
    3. Voor zover van toepassing gelden de in lid 1 en 2 bedoelde rechten en verplichtingen ook ten opzichte van de vereniging.
    4. De in de leden 1, 2 en 3 genoemde bevoegdheden worden uitgeoefend door het bestuur.
    5. De vereniging kan door een besluit van het bestuur, van de algemene vergadering of van een ander orgaan verplichtingen – al dan niet van financiële aard – aan de leden opleggen.
    6. De leden zijn verplicht zich jegens elkaar en jegens de vereniging te gedragen naar hetgeen door redelijkheid en billijkheid wordt gevorderd.
    7. De leden zijn gehouden:
      a. de statuten en reglementen van de vereniging, alsmede de besluiten van het bestuur, van de algemene vergadering of van een ander orgaan van de vereniging na te leven.
      b. de belangen van de vereniging niet te schaden.

    Artikel 6, Straffen

    1. In het algemeen zal strafbaar zijn zodanig handelen of nalaten dat in de strijd is met de wet dan wel met de statuten, reglementen en/of besluiten van organen van de vereniging, of waardoor de belangen van de vereniging worden geschaad.
    2. A. In geval van overtreding, als bedoeld in lid 1, kunnen door het bestuur de volgende straffen worden opgelegd:
          a. berisping
          b. schorsing
          c. royement (ontzetting uit lidmaatschap)
          d. uitsluiting van deelneming aan wedstrijden, hetzij voor een bepaalde duur, hetzij voor een in de straf bepaald aantal              wedstrijden;
          e. ontzegging van het recht om in één of meer in de straf genoemde functies voor een in de straf genoemde termijn uit te          oefenen.
      B. Van het opleggen van een straf wordt schriftelijk aan het lid mededeling gedaan. In spoedeisende gevallen kan een                 opgelegde straf mondeling aan het lid worden meegedeeld.
    3. Een schorsing kan ten hoogste voor de duur van één jaar worden opgelegd.
      Gedurende de periode dat een lid geschorst is, kunnen de aan het lidmaatschap verbonden rechten niet worden uitgeoefend, met uitzondering van het recht om in beroep te gaan.
    4. A. Royement kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de            vereniging handelt, of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.
      B. Nadat het bestuur tot royement heeft besloten, wordt het lid zo spoedig mogelijk door middel van een brief met bericht          van ontvangst en met opgave van reden(en) van het besluit in kennis gesteld.
    5. Van een door de vereniging opgelegde straf kan het lid binnen een maand na ontvangst van deze kennisgeving in beroep gaan bij de algemene ledenvergadering. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst.

    Artikel 7, Einde lidmaatschap

    1. Het lidmaatschap eindigt door:
      a. opzegging door het lid;
      b. opzegging door de vereniging;
      c. royement
      d. overlijden van het lid, in welk geval het lidmaatschap niet vererft.
    2. Opzegging door de vereniging geschiedt door het bestuur. Royement geschiedt door het bestuur. Royement kan alleen worden uitgesproken op de in artikel 6 lid 4 genoemde gronden
    3. De vereniging kan het lidmaatschap opzeggen:
      a. in de gevallen in de statuten genoemd;
      b. wanneer een lid heeft opgehouden te voldoen aan de vereisten die de statuten voor het lidmaatschap stellen
      c. wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet kan worden gevergd het lidmaatschap te laten voortduren.
    4. a. Een lid kan het lidmaatschap opzeggen met inachtneming van het in dit artikel bepaalde.
      b. Een lid kan het lidmaatschap voorts met onmiddellijke ingang beëindigen:
          - wanneer redelijkerwijs niet kan worden gevergd het lidmaatschap te laten voortduren;
          - binnen een maand nadat een besluit, waarbij zijn rechten zijn beperkt of verplichtingen zijn verzwaard, hem is bekend            geworden of medegedeeld, in welk geval het besluit alsdan niet op hem van toepassing is. Deze bevoegdheid tot                    opzegging komt het lid niet toe wanneer rechten en verplichtingen worden gewijzigd, die in de statuten nauwkeurig zij            omschreven, wijziging van geldelijke rechten en verplichtingen hieronder begrepen.
         - binnen een maand nadat hem een besluit is medegedeeld tot omzetting van de vereniging in een andere rechtsvorm of           tot fusie.
    5. a. Opzegging van het lidmaatschap kan slechts geschieden tegen het einde van het boekjaar en met inachtneming van een        opzeggingstermijn van vier weken.
          Op deze termijn is de Algemene Termijnenwet niet van toepassing. In ieder geval kan het lidmaatschap worden beëindigd      door opzegging tegen het einde van het boekjaar volgend op dat waarin werd opgezegd, alsmede onmiddellijk in gevallen,      als bedoeld in lid 3 en 4.
      b. Een opzegging in strijd met het onder a bepaalde doet het lidmaatschap eindigen op het vroegst toegelaten tijdstip,                volgend op de datum waartegen was opgezegd.

    Artikel 8, Het bestuur

    1.  a. Het aantal bestuursleden wordt vastgesteld door de algemene vergadering.
    2.  b. Het bestuur bestaat in ieder geval uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.
    3. Bestuursleden worden kandidaat gesteld door het bestuur of door tenminste drie leden.
    4.  De kandidaatstelling geschiedt niet door middel van een bindende voordracht.
      Ieder bestuurslid wordt benoemd voor een periode van drie jaar en treedt af volgens een door het bestuur op te maken rooster.
      Aftredende bestuursleden zijn terstond hernoembaar. Wie in een tussentijdse vacature is benoemd, neemt op het rooster de plaats van zijn voorganger in.
      De voorzitter, de secretaris en de penningmeester worden in hun functie benoemd.
      In zijn eerste bestuursvergadering na een benoeming van bestuursleden, stelt het bestuur in onderling overleg de taken van de overige bestuursleden vast en doet hiervan, hetzij in het clubblad, hetzij door middel van een schriftelijke kennisgeving,  mededeling aan de leden.
    5. Ieder bestuurslid is tegenover de vereniging gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taak. Indien het een aangelegenheid betreft die tot de werkkring van twee of meer bestuursleden behoort, is ieder van hen geheel aansprakelijk terzake van een tekortkoming, tenzij deze niet aan hem is te wijten en hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen daarvan af te wenden.
    6. De algemene vergadering kan een bestuurslid schorsen of ontslaan indien zij daartoe termen aanwezig acht. Voor een besluit daartoe is een meerderheid vereist van tenminste twee derde van de uitgebrachte stemmen. Een schorsing die niet binnen drie maanden wordt gevolgd door een besluit tot ontslag, eindigt door het verloop van die termijn.
    7. Het bestuurslidmaatschap eindigt voorts:
       a. door het eindigen van het lidmaatschap;
       b. door bedanken als bestuurslid.

    Artikel 9, Bestuursbevoegdheid

    1. Behoudens beperkingen volgens de statuten is het bestuur belast met het besturen van de vereniging
    2. Indien het aantal bestuursleden beneden drie is gedaald, blijft het bestuur bevoegd. Het is echter verplicht zo spoedig mogelijk een algemene vergadering te beleggen waarin de voorziening in de open plaats(en) aan de orde komt.
    3. Het bestuur behoeft de goedkeuring van de Algemene Ledenvergadering voor het besluiten tot het aangaan van rechtshandelingen en het verrichten van investeringen van bedragen of waarden van VIJFTIENDUIZEND EURO (15.000 euro) te boven gaande.
    4. Het bestuur is bevoegd onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taken te doen uitvoeren door commissies die door het bestuur zijn benoemd.
    5. Het bestuur is, na voorafgaande goedkeuring van de algemene vergadering, bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidsstelling voor een schuld voor een ander verbindt.

    Artikel 10, Vertegenwoordiging

    1. Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging, voor zover uit de wet niets anders voortvloeit.
    2. a. De vereniging wordt voorts in en buiten rechte vertegenwoordigd door de voorzitter tezamen met de secretaris of tezamen      met de penningmeester, dan wel bij afwezigheid van één van de genoemden tezamen met een ander bestuurslid.
      b. Het bestuur is bevoegd aan anderen een schriftelijke volmacht te verlenen, op grond waarvan deze bevoegd zijn de                vereniging om de in de volmacht omschreven gevallen te vertegenwoordigen.
    3. a. De bevoegdheid tot vertegenwoordiging die aan het bestuur of aan bestuursleden toekomt, is onbeperkt en                            onvoorwaardelijk, voor zover uit de wet niets ander voortvloeit. Een wettelijk toegelaten of voorgeschreven beperking van      of voorwaarde voor de bevoegdheid tot vertegenwoordiging kan slechts door de algemene ledenvergadering worden              ingeroepen.
      b. De uitsluiting, beperkingen en voorwaarden gelden mede voor de bevoegdheid tot vertegenwoordiging ter zake van de in        artikel 8 lid 5 bedoelde handelingen.
    4. Bestuursleden aan wie krachtens de statuten of op grond van een volmacht vertegenwoordigheidsbevoegdheid is toegekend, oefenen deze bevoegdheid niet uit dan nadat een tevoren bestuursbesluit is genomen waarbij tot het aangaan van de betreffende rechtshandeling is besloten.

     


    Artikel 11, Rekening en verantwoording

    Het bestuur is verplicht tot het houden van zodanige aantekeningen omtrent de vermogenstoestand van de vereniging dat daaruit te allen tijde zijn rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.

    1. a. Het bestuur brengt op de algemene vergadering binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar – behoudens verlenging van
      deze termijn door de algemene vergadering – een jaarverslag uit over de gang van zaken in de vereniging en over het gevoerde beleid.
      Het legt de balans en de staat van baten en lasten met een toelichting ter goedkeuring aan de algemene vergadering voor.
      b. De onder a. bedoelde stukken worden ondertekend door alle bestuursleden; ontbreekt een handtekening van een                  bestuurslid, dan wordt hiervan onder opgave van redenen melding gemaakt. Na afloop van de termijn kan ieder lid van de      gezamenlijke bestuursleden in rechte vorderen dat zij deze verplichtingen nakomen.
    2. a. De algemene vergadering benoemt een kascommissie, bestaande uit drie leden en één plaatsvervangend lid die geen deel      mogen uitmaken van het bestuur.
      b. De leden worden benoemd voor de duur van één jaar. Zij zijn aansluitend herbenoembaar.
      c. De kascommissie onderzoekt de balans en de staat van baten en lasten en brengt aan de algemene vergadering verslag          van haar bevindingen uit.
    3. Het bestuur is verplicht de kascommissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen en inzage van de boeken en de bescheiden van de vereniging te geven.
    4. Goedkeuring door de algemene vergadering van het jaarverslag en van de rekening en verantwoording strekt het bestuur tot décharge voor alle handelingen, voor zover die uit de jaarstukken blijkt.
    5. Het bestuur is verplicht de bescheiden als bedoeld in lid 1 en 2 zeven jaar te bewaren.


    Artikel 12, Geldmiddelen en contributie

    1. De geldmiddelen van de vereniging bestaan uit:
      a. contributies van de leden;
      b. ontvangsten uit wedstrijden en entreegelden;
      c. subsidies, giften en andere inkomsten.
    2. De leden zijn jaarlijks gehouden tot het betalen van een contributie, die door de algemene ledenvergadering van tijd tot tijd zal worden vastgesteld. Zij kunnen daartoe in categorieën worden ingedeeld, die een verschillende bijdrage betalen.
    3. Ereleden zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.
    4. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een boekjaar eindigt, blijft niettemin de contributie voor het gehele boekjaar verschuldigd, tenzij lidmaatschap beëindigd wordt tengevolge van ziekte, blessures of verhuizing.
      In laatstgenoemde gevallen vindt restitutie van de lidmaatschapsgelden plaats.
      In alle andere voorkomende gevallen beslist het bestuur.

    Artikel 13, Besluiten van organen van de vereniging

    1. Organen van de vereniging zijn het bestuur en de algemene vergadering, alsmede al die commissies en personen die krachtens de statuten door de algemene vergadering zijn belast met een nader omschreven taak en aan wie daarbij door de algemene vergadering beslissingsbevoegdheid is toegekend.
    2. a. Het in een vergadering van een orgaan uitgesproken oordeel van de voorzitter omtrent de uitslag van een stemming is            beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voor zover werd gestemd over een niet schriftelijk          vastgelegd voorstel.
      b. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van de voorzitter de juistheid daarvan betwist, dan wordt het te nemen besluit      schriftelijk vastgelegd en vindt een nieuwe stemming plaats, indien de meerderheid van de vergadering, of, indien de              oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt. Door deze
          nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
    3. Van het verhandelde in een vergadering worden notulen gemaakt, die op de eerst volgende vergadering van het orgaan dienen te worden goedgekeurd.
    4. a. Een besluit van een orgaan dat in strijd is met de wet of met de statuten, is nietig, tenzij uit de wet iets anders voortvloeit.
          Een nietig besluit mist rechtskracht.
      b. Is een besluit nietig, omdat het is genomen ondanks het ontbreken van een door de wet of statuten voorgeschreven
          voorafgaande handeling of mededeling aan een ander dan het orgaan dat het besluit heeft genomen, dan kan het door die
          ander worden bekrachtigd. Is voor de ontbrekende handeling een vereiste
          gesteld, dan geldt dat ook voor de bekrachtiging.
      c. Bekrachtiging is niet meer mogelijk na afloop van een redelijke termijn die aan de ander is gesteld door het orgaan dat het
          besluit heeft genomen of door de wederpartij tot wie het was gericht.
    5. a. Een besluit van een orgaan is, onverminderd het elders in de wet omtrent de mogelijkheid van een vernietiging bepaalde,
          vernietigbaar:
          1. wegens strijd met wettelijke of statutaire bepalingen die tot stand komen van het besluit regelen;
          2. wegens strijd met redelijkheid en billijkheid, als bedoeld in artikel 5 lid 6;
          3. wegens strijd met een reglement.
      b. Tot onder a bedoelde bepalingen behoren niet die welke de voorschriften bevatten waarop in lid 4 onder b wordt bedoeld.
    6. De bevoegdheid om vernietiging van een besluit te vorderen, vervalt een jaar na het einde van de dag, waarop hetzij aan het
      besluit voldoende bekendheid is gegeven, hetzij een belanghebbende van het besluit kennis heeft genomen of daarvan is verwittigd.
    7. Een besluit dat vernietigbaar is op grond van het bepaalde in lid 5 onder a, kan door een daartoe strekkende besluit worden bevestigd. Voor dit besluit gelden dezelfde vereisten als voor het te bevestigen besluit. Bevestiging is niet mogelijk zodra een
      vordering tot vernietiging aanhangig is. Indien de vordering wordt toegewezen, geldt het vernietigde besluit als opnieuw genomen door het latere besluit, tenzij uit de strekking van dit besluit het tegendeel voortvloeit.

    Artikel 14, Algemene vergaderingen

    1. Aan de algemene vergadering komen in de verenigingen alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of de statuten aan andere organen zijn opgedragen.
    2. Jaarlijks wordt uiterlijk zes maanden na afloop van het boekjaar een algemene vergadering gehouden (de jaarvergadering). Buitengewone algemene vergadering worden gehouden zo dikwijls het bestuur dit gewenst acht.
    3. De algemene vergadering worden bijeengeroepen door het bestuur, met inachtneming van een termijn van tenminste veertien dagen. De bijeenroeping geschiedt door een mededeling in het clubblad of door middel van een aan alle leden te zenden schriftelijke kennisgeving met gelijktijdige vermelding van de agenda.
    4. a. Voorts is het bestuur op schriftelijk verzoek van tenminste een zodanig aantal leden, als bevoegd is tot het uitbrengen van
          ééntiende gedeelte van de stemmen in de algemene vergadering, verplicht tot het bijeenroepen van een algemene
          vergadering op een termijn van niet langer dan vier weken na indiening van het verzoek.
      b. Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven kunnen de verzoekers zelf tot die bijeenroeping
          overgaan door oproeping overeenkomstig het bepaalde in het vorige lid of door het plaatsen van een advertentie in                tenminste één, ter plaatse waar de vereniging is gevestigd, veel gelezen dagblad. De verzoekers kunnen alsdan anderen        dan bestuursleden belasten met de leiding van de vergadering en het opstellen van de notulen.
    5. De agenda van de jaarvergadering bevat onder meer:
      a. Vaststelling van de notulen van de vorige algemene vergadering;
      b. Jaarverslag van het bestuur;
      c. Financieel jaarverslag over het afgelopen boekjaar;
      d. Verslag van de kascommissie;
      e. Vaststelling van de balans en van de staat van baten en lasten;
      f. Vaststelling van de contributies;
      g. Vaststelling van de begroting;
      h. Benoeming bestuursleden;
      i. Benoeming kascommissie;
      j. Rondvraag

    Artikel 15, Het leiden en notuleren van vergaderingen

    1. De algemene vergaderingen worden geleid door de voorzitter van het bestuur of door zijn plaatsvervanger. Zijn de voorzitter en zijn plaatsvervanger verhinderd, dan treedt een ander door het bestuur aan te wijzen bestuurslid op als voorzitter. Wordt ook op deze wijze niet in het voorzitterschap voorzien, dan voorziet de vergadering daarin.
    2. Van het verhandelde in elke algemene vergadering worden door een bestuurslid notulen gemaakt. De notulen worden in het clubblad gepubliceerd of op een ander wijze ter kennis van de leden gebracht en dienen door de eerstvolgende algemene vergadering te worden vastgesteld.

    Artikel 16, Toegang en besluitvorming algemene vergadering

    1. a. Ieder lid, heeft toegang tot de algemene vergadering.
      b. Leden die geschorst zijn, hebben geen toegang tot de algemene vergadering, tenzij zij bij de algemene vergadering beroep
          hebben ingesteld naar aanleiding van een opgelegde straf in welk geval zij bevoegd zijn allen de behandeling van hun
          beroep bij te wonen.
    2. a Leden zijn stemgerechtigd indien zij op de datum van de ledenvergadering de leeftijd van zestien jaar hebben bereikt
      b Ieder stemgerechtigd lid heeft één stem.
      c Ten behoeve van de leden die jonger zijn dan zestien jaar worden in het huishoudelijk Reglement voorschriften opgenomen
         die de medezeggenschap van deze leden en hun wettelijke vertegenwoordigers waarborgen.
    3. Stemmen bij volmacht is uitgesloten.
    4. Het stemrecht over besluiten, waarbij de vereniging aan bepaalde personen, anders dan in hun hoedanigheid van lid, rechten toekent of verplichtingen kwijtscheldt, wordt aan die personen en aan hun echtgenoot en bloedverwanten in de rechte lijn ontzegd.
    5. Een eenstemmig besluit van alle stemgerechtigde leden, ook al zijn deze niet in een vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de algemene vergadering.
    6. Stemming over zaken geschiedt mondeling, over personen schriftelijk, tenzij de voorzitter met een meerderheid van tenminste twee derden van de aanwezige leden uit de vergadering een andere wijze van stemmen bepaalt of toelaat.
    7. Over alle voorstellen zaken betreffende wordt voor zover de statuten niets anders bepalen, beslist bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij het staken van de stemmen wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
    8. Bij stemming over personen is degene benoemd, die de meerderheid van de uitgebrachte stemmen op zich heeft verenigd. Indien niemand die meerderheid heeft verkregen, wordt een tweede stemming gehouden tussen de personen, die het hoogste aantal van de uitgebrachte stemmen hebben verkregen en is hij benoemd die bij de tweede stemming de meerderheid van de uitgebrachte stemmen op zich heeft verenigd.
      Indien bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.
    9. Ongeldige stemmen zijn stemmen die blanco of op enigerlei wijze ondertekend zijn, danwel iets anders aanduiden dan in stemming is gebracht of andere namen bevatten dan van de personen over wie wordt gestemd.

    Artikel 17, Statutenwijziging

    1. De statuten kunnen slechts worden gewijzigd door een besluit van de algemene vergadering, waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering moet tenminste veertien dagen bedragen.
    2. Zij, die de oproeping tot de algemene vergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten tenminste vijf dagen vóór de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag, waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt de voorgestelde wijziging tenminste veertien dagen vóór vergadering in het clubblad gepubliceerd en/of afschrift hiervan aan alle leden toegezonden.
    3. Het bepaalde in de leden 1 en 2 van dit artikel is niet van toepassing, indien in de algemene vergadering alle stemgerechtigde leden aanwezig zijn en het besluit tot statutenwijziging met algemene stemmen wordt aangenomen.
    4. Een besluit tot statutenwijziging behoeft tenminste twee derden van de uitgebrachte stemmen, in een vergadering waarin tenminste twee derden van de stemgerechtigde leden aanwezig is. Indien geen twee derden van de stemgerechtigde leden aanwezig is, wordt binnen vier weken op een andere datum daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden, waarin over het voorstel, zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is geweest, ongeacht het aantal aanwezige stemgerechtigde leden, een besluit kan worden genomen, mits met een meerderheid van tenminste twee derden van de uitgebrachte stemmen.
    5. a. Een statutenwijziging treedt niet in werking dan nadat hiervan een notariële akte is opgemaakt. Van dit tijdstip wordt
          mededeling gedaan in het clubblad of een ander orgaan. Ieder bestuurslid afzonderlijk is dan tot doen verlijden van deze
          akte bevoegd.
      b. De bestuursleden zijn verplicht een authentiek afschrift van de wijziging en de gewijzigde statuten in het Handelsregister
          neer te leggen.


    Artikel 18, Ontbinding en vereffening

    1. a. Voor een besluit tot ontbinding van de vereniging is het bepaalde in artikel15 lid 1 en lid 2 van overeenkomstige
          toepassing.
      b. De vereniging wordt ontbonden door een daartoe strekkend besluit van de algemene vergadering, genomen met tenminste
          twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen in een vergadering waarin tenminste twee derden van de
          stemgerechtigde leden aanwezig of vertegenwoordigd is.
    2. Bij de oproeping van de in dit artikel bedoelde vergaderingen moet worden medegedeeld, dat ter vergadering zal worden voorgesteld de vereniging te ontbinden.
      De termijn voor oproeping tot zodanige vergadering moet tenminste veertien dagen bedragen.
    3. a. De bestuursleden treden na het besluit tot ontbinding van de vereniging op als vereffenaars.
      b. De algemene vergadering is bevoegd na besluit tot ontbinding als dan zitting hebbende bestuursleden te ontslaan met
          gelijktijdige benoeming van één of meer vereffenaars.
    4. Bij een besluit tot ontbinding wordt de bestemming van een eventueel batig saldo bepaald, terwijl de algemene vergadering tevens één of meer bewaarders aanwijst.
    5. Na ontbinding blijft de vereniging voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de statuten en reglementen voor zover mogelijk van kracht. In stukken en aankondigingen, die van de vereniging uitgaan, moet aan haar naam toegevoegd worden ‘in liquidatie’.
    6. De boeken en bescheiden van de ontbonden vereniging moeten door de bewaarder(s) worden bewaard gedurende zeven jaar na afloop van de vereffening.

    Artikel 19, Reglementen

    1. De algemene vergadering kan een Huishoudelijk Reglement, Tuchtreglement of andere reglementen vaststellen en wijzigen.
    2. Een reglement mag niet in strijd zijn met de wet, ook waar die geen dwingend recht bevat, noch met de statuten.
  • HUISHOUDELIJK REGLEMENT

    Het onderstaande huishoudelijk reglement is afgestemd op de statuten van Wanroijse VoetbalVereniging Constantia

    Artikel 1, algemene bepalingen

    1. De vereniging genaamd Wanroijse VoetbalVereniging Constantia, hierna te noemen "de vereniging" is bij notariële akte opgericht op 31-05-1925 en is gevestigd te Wanroij
    2. Het huishoudelijk reglement is van toepassing in onverbrekelijke samenhang met de statuten van de vereniging, zoals deze laatstelijk zijn gewijzigd en geheel opnieuw vastgesteld bij notariële akte op .................

    Artikel 2, leden

    1. De vereniging bestaat uit:
      - pupillen
      - junioren
      - senioren
      - leden van verdienste
      - ereleden
      - vrijwilligers
    2. Pupillen zijn die leden die de leeftijd van dertien jaar nog niet hebben bereikt.
    3. Junioren zijn die leden die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt.
    4. Senioren zijn leden van achttien jaar en ouder.

    Artikel 3, leden van verdienste en ereleden

    1. Leden van verdienste zijn zij, die wegens bijzondere verdiensten jegens de vereniging door het bestuur als zodanig zijn benoemd. Leden van verdienste hebben alle rechten van de leden.
    2. Ereleden zijn natuurlijke personen, die zich jegens de vereniging bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt en op voordracht van het bestuur als zodanig door de algemene vergadering met tenminste 2/3 der geldig uitgebrachte stemmen zijn benoemd. Op ereleden rusten geen geldelijke verplichtingen, zij hebben echter wel alle rechten van de leden.
      Met erelid wordt gelijkgesteld degene aan wie de titel "erevoorzitter" is verleend.
    3. Degene die zich op het bestuurlijk vlak in buitengewone mate heeft ingezet voor de vereniging kan na het aftreden als voorzitter op voorstel van het bestuur tot erevoorzitter worden benoemd door de algemene vergadering met tenminste 2/3 der geldig uitgebrachte stemmen.

    Artikel 4, donateurs

    1. De vereniging kent naast leden donateurs.
    2. Donateurs zijn die natuurlijke of rechtspersonen die door het bestuur zijn toegelaten en die zich jegens de vereniging verplichten om jaarlijks een door het bestuur vastgestelde bijdrage te storten.
    3. Donateurs hebben geen andere rechten en verplichtingen dan die welke hen in of krachtens de statuten en/of reglementen zijn toegekend of opgelegd.
    4. De rechten of verplichtingen van donateurs kunnen te allen tijde wederzijds door opzegging worden beëindigd, behoudens dat de jaarlijkse bijdrage voor het lopende boekjaar voor het geheel verschuldigd blijft.
    5. Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur.

    Artikel 5, het lidmaatschap

    1. De aanmelding geschiedt door invulling, dagtekening en ondertekening van een door de secretaris te verstrekken aanmeldingsformulier, waarop de volgende gegevens zijn in te vullen: naam, voornaam (voluit), adres, geboortedatum, telefoonnummer, alsmede de vereniging(en) waarvoor het kandidaat-lid de laatste 5 jaren heeft gespeeld. Voor jeugdleden dient het formulier mede ondertekend te worden door de wettelijk vertegenwoordiger. Het bestuur kan vorderen, dat de in het formulier verstrekte gegevens door deugdelijke bewijzen worden gestaafd.
    2. De kosten voor de aanmelding van leden worden door het bestuur vastgesteld. Deze kosten dienen bij de inlevering van het aanmeldingsformulier te worden voldaan.
    3. Het bestuur draagt er zorg voor dat degenen die als lid tot de vereniging wensen te worden toegelaten, worden aangemeld bij de KNVB.
      Bij correcte schriftelijke afmelding bij de secretaris (voor 31 mei van het lopende seizoen), kan dit bedrag teruggevraagd worden bij de Penningmeester.
      Dit dient te geschieden binnen 4 weken na de afmeldingsdatum van het betreffende lid.

    Artikel 6, aanneming van leden

    1. Het lidmaatschap wordt verkregen door een besluit tot toelating door de secretaris namens het bestuur genomen. De secretaris kan niet eigenmachtig iemand het lidmaatschap weigeren, alsdan beslist het bestuur over het al dan niet toelaten.

    Artikel 7, Rechten en plichten van leden
    Buiten de verplichtingen, geregeld in artikel 5 van de statuten, hebben alle leden de hierna te noemen rechten en plichten.

    1. Bij toetreding als lid hebben zij het recht een exemplaar van de statuten en het huishoudelijk reglement te ontvangen.
    2. Zij hebben het recht om deel te nemen aan trainingen en wedstrijden.
    3. Zij hebben het recht om deel te nemen aan debatten en stemmingen in de ledenvergaderingen, mits zij de stemgerechtigde leeftijd van 16 jaar hebben bereikt.
    4. Indien de leeftijd van zestien jaar nog niet bereikt is hebben zij (of hun wettelijke vertegenwoordigers) het recht om zich via de jeugdcommissie te laten vertegenwoordigen
      De jeugdcommissie heeft ten doel de specifieke belangen van de jeugdleden van de
      vereniging te behartigen, waarbij het ondermeer de volgende belangen betreft:
      - teamindeling
      - trainingen
      - begeleiding naar wedstrijden
      - afspraken waarden en normen.
    5. Zij hebben het recht van vrije toegang tot wedstrijden en bijeenkomsten, voor zover door het bestuur niet anders is bepaald.
    6. Zij hebben het recht om voorstellen, klachten en wensen bij het bestuur in te dienen. Het bestuur is gehouden deze zo spoedig mogelijk te behandelen of te onderzoeken c.q. te doen behandelen of te doen onderzoeken en over het resultaat van de behandeling en/of het onderzoek bericht te geven aan het lid dat het voorstel, de klacht of de wens heeft ingediend.
    7. Zij hebben de plicht het bestuur in kennis te stellen van de verandering van hun adres.
    8. Zij hebben de plicht tot tijdige betaling van de contributie.
    9. Zij hebben de plicht tot naleving van de reglementen van de vereniging, alsmede van de door het bestuur of door het bestuur aangewezen commissies gegeven richtlijnen, benevens de voorschriften van de K.N.V.B.

    Artikel 8, straffen

    1. In het algemeen zal strafbaar zijn zodanig handelen of nalaten, dat in strijd is met de wet, danwel de statuten, reglementen en/of besluiten van organen van de vereniging, of waardoor de belangen van de vereniging worden geschaad.
    2. Straffen opgelegd door de tuchtcommissie van de K.N.V.B., waaronder begrepen die ten gevolge van een gele of rode kaart, dienen door de leden zelf te worden betaald.
    3. Het bestuur is bevoegd om, met inachtneming van het beginsel van hoor en wederhoor, naast een straf welke aan een speler, grensrechter, begeleider, verzorger of ander lid wordt gegeven en door de tuchtcommissie van de KNVB. wordt afgedaan, een bijkomende straf vanuit de vereniging op te leggen.
    4. Bij een beslissing als bedoeld in lid 2 van dit artikel heeft het desbetreffende lid een beroepsmogelijkheid bij de algemene vergadering van de vereniging. Dit beroep dient, 6 maanden na het opleggen van de straf door het bestuur, aanhangig te worden gemaakt bij de algemene vergadering middels aangetekend schrijven te richten aan de secretaris van de vereniging.

    Artikel 9, clubkleuren

    Het sporttenue van de vereniging bestaat uit:

    1. shirt: geel/groen
    2. broek: groen
    3. kousen: geel

    Artikel 10, bestuur

    1. Het (algemeen) bestuur bestaat uit een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en tenminste 3 leden, die allen meerderjarig moeten zijn.
    2. Onder het bestuur valt, onverminderd het bepaalde dienaangaande in de statuten, elders in het huishoudelijk reglement of in andere reglementen:
      a. de algemene leiding van zaken;
      b. de uitvoering van de door de algemene vergadering genomen besluiten;
      c. het toezicht op de naleving van de statuten en reglementen;
      d. benoeming, ontslag en schorsing van personen werkzaam ten behoeve van de vereniging.
    3. Het bestuur vergadert tenminste éénmaal per maand volgens een vooraf vastgesteld rooster, met uitzondering van de maanden juli en augustus. Daarenboven vergadert het bestuur zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 3 (tenzij anders in de statuten is bepaald) leden van het bestuur zulks wensen.
    4. Een oproep voor een vergadering dient minimaal 48 uur voor aanvang van de vergadering in het bezit van de bestuursleden te zijn, terwijl een vergadering op verzoek van bestuursleden binnen maximaal één week dient te worden belegd.
    5. Een bestuursvergadering is tot besluiten bevoegd als de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is. Over personen wordt schriftelijk gestemd, terwijl over zaken mondeling gestemd kan worden. Besluiten worden bij meerderheid van geldige stemmen genomen.
      Indien bij een stemming over zaken de stemmen staken, dan is de stem van de voorzitter doorslaggevend

    Artikel 11, het dagelijks bestuur

    1. De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur neemt alle beslissingen welke niet tot een gewone bestuursvergadering kunnen worden uitgesteld. Het dagelijks bestuur deelt zijn besluiten, ter bekrachtiging op de eerstvolgende bestuursvergadering mede.
    2. Taken van de voorzitter:
      a. geeft leiding aan en houdt toezicht op het gehele verenigingsleven;
      b. is bij alle officiële vertegenwoordigingen de woordvoerder, tenzij hij deze taak aan een ander bestuurslid heeft overgedragen.
    3. Taken van de secretaris:
      a. voert de correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften ervan te houden en deze evenals de ingekomen stukken te bewaren.
      b. heeft het beheer over het archief en is aansprakelijk voor goederen die hem van verenigingswege zijn toevertrouwd;
      c. zorgt voor het bijeenroepen van vergaderingen;
      d. zorgt voor bekendmakingen van veranderingen of aanvullingen in de statuten en reglementen;
      e. houdt een voor leden toegankelijke lijst bij, waarin de namen en adressen van alle leden van verdienste en ereleden zijn opgenomen.
    4. Taken van de penningmeester:
      a. beheert de gelden van de vereniging;
      b. zorgt voor het innen van de aan de vereniging toekomende gelden en draagt zorg voor alle door het bestuur en de algemene vergadering goedgekeurde uitgaven;
      c. houdt boek van alle ontvangsten en uitgaven;
      d. voert de briefwisseling, voor zover deze betrekking heeft op de uitvoering van de in de voorgaande leden van dit artikel vermelde taken, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften te houden en deze, evenals de op de uitvoering van eerder genoemde taken betrekking hebbende ingekomen stukken te bewaren;
      e. brengt in de algemene vergadering verslag uit van de financiële toestand en legt daarbij over de balans en de staat van baten en lasten met toelichting over het afgelopen verenigingsjaar en een begroting voor het komende verenigingsjaar.

    Artikel 12, bestuursverkiezing

    1. Ieder bestuurslid treedt uiterlijk 3 jaar na zijn verkiezing af. De eerste maal zal dat geschieden volgens het onderstaand rooster.
      1e jaar: voorzitter en een van de bestuursleden
      2e jaar: secretaris en een van de bestuursleden
      3e jaar: penningmeester en een van de bestuursleden
    2. De namen van de aftredende bestuursleden, alsmede van de door het bestuur gestelde kandidaten dienen gepubliceerd te worden in de agenda van de (half)jaarlijkse vergadering waarin de bestuursverkiezing aan de orde is.
      In deze agenda dient tevens de mogelijkheid tot kandidaatstelling door stemgerechtigde leden van de vereniging geopend te worden, met vermelding van de daaraan verbonden procedure.
    3. Een kandidaatstelling door stemgerechtigde leden dient schriftelijk bij de secretaris aangemeld te worden, te ondertekenen door tenminste drie (of meer: naar keuze) stemgerechtigde leden en dient vergezeld te gaan van een ondertekende bereidheidverklaring van de desbetreffende kandidaat eventueel onder vermelding van de functie die hij in het bestuur ambieert.

    Artikel 13, kascommissie

    1. Conform artikel 11 van de statuten worden door de algemene ledenvergadering de leden van de kascommissie benoemd.
    2. De kascommissie bestaat uit drie leden en een reservelid.
    3. De kascommissie houdt toezicht op het beheer van de penningmeester, Zij is gehouden tenminste éénmaal per jaar de kas de saldi, de boeken en bescheiden van de penning- meester na te zien. Van de uitkomst van dit onderzoek wordt verslag uitgebracht aan het bestuur.
    4. Indien de kascommissie termen aanwezig acht om de penningmeester te dechargeren zal zij een betreffend voorstel doen aan de algemene vergadering. De kascommissie is bevoegd aan het bestuur voorstellen betreffende het financiële beheer te doen.

    Artikel 14, overige commissies

    1. Behoudens de algemene vergadering kunnen de verenigingsorganen slechts (sub)- commissies instellen, de benoeming en ontslag van de leden ervan en de werkwijze van die commissies regelen, voor zover dit ligt binnen het taakgebied van het desbetreffende verenigingsorgaan. Verenigingsorganen zijn onder meer het bestuur, de vergadering en de commissies.
    2. Er zijn in principe 6 vaste commissies, te weten:
      1. jeugdcommissie
      2. sponsorcommissie
      3. technische commissie
      4. clubbladcommissie
      5. toernooicommissie
      6. jeugdkampcommissie
    3. De benoeming tot lid van een commissie geschiedt, behoudens tussentijds bedanken, voor één jaar of tot de opdracht is volbracht of ingetrokken.
    4. Bij het besluit tot instelling van een commissie worden de samenstelling, taak, bevoegdheid en werkwijze van de commissie in een instructie vastgelegd. Deze instructie wordt beschouwd als een onlosmakelijk deel van het huishoudelijk reglement.
    5. Elke commissie rapporteert tenminste één keer per kalenderjaar over de voortgang van zijn werkzaamheden aan het orgaan, dat de commissie benoemde, tenzij in de instructie anders is bepaald.
    6. Een commissie vergadert zo dikwijls de voorzitter of tenminste twee leden van de commissie dit wenselijk achten.
    7. Een commissie is verantwoording schuldig aan het orgaan dat de desbetreffende commissie heeft ingesteld.

    Artikel 15, contributie

    1. De leden zijn jaarlijks gehouden tot het betalen van een contributie, die door de algemene vergadering jaarlijks zal worden vastgesteld. Zij kunnen daartoe in categorieën worden ingedeeld, die een verschillende bijdrage betalen.
    2. Ereleden zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.
    3. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft niettemin de contributie voor het gehele jaar verschuldigd, tenzij lidmaatschap beëindigd wordt tengevolge van ziekte, blessures of verhuizing.
      In laatstgenoemde gevallen vindt restitutie van de lidmaatschapsgelden plaats.
      In alle andere voorkomende gevallen beslist het bestuur.

    Artikel 16, kostenvergoedingen
    Het bestuur is bevoegd om aan de leden die in wedstrijden uitkomen of aan trainingen deelnemen de noodzakelijk gemaakte kosten van vervoer en verblijf te vergoeden, zulks volgens jaarlijks door de KNVB vast te stellen normen en voorwaarden.

    Artikel 17, gebouwen van de vereniging

    1. De vereniging draagt generlei verantwoordelijkheid voor de eigendommen van welke aard ook, van leden en derden in de gebouwen aanwezig.
    2. Het clubhuis is gedurende door het bestuur aan te wijzen uren voor de leden toegankelijk.
      Van deze regeling wordt aan de leden mededeling gedaan.
    3. Het bestuur is bevoegd, één of meer voor gebruik van de leden bestemde lokalen van de vereniging, voor bijzondere doeleinden te reserveren.
      Bij gebruikmaking van deze bevoegdheid geschiedt daarvan tijdige mededeling aan de leden.

    Artikel 18, wedstrijden

    1. De spelers zullen op een door het bestuur te bepalen wijze van hun opstelling en indeling in een van de teams in kennis worden gesteld. Bij verhindering is iedere speler verplicht tenminste 24 uur van tevoren dit onder opgaaf van reden te melden aan de leider en/of aanvoerder van het desbetreffende team.
    2. Bij wedstrijden zal zo mogelijk ieder team vergezeld zijn van een leider, aan te wijzen door het bestuur. De leider is de eerst verantwoordelijke voor het gebeuren rond de wedstrijd. Hij rapporteert onregelmatigheden aan de wedstrijdsecretaris.
    3. Leden die aan wedstrijden deelnemen dienen in de voorgeschreven kleding te verschijnen.
    4. De spelers van een team zijn in beginsel gehouden tijdens wedstrijden te handelen volgens de aanwijzing van de aanvoerder en de leider.
    5. Het bestuur is bevoegd namens de vereniging wedstrijden uit te schrijven en de vereniging te doen inschrijven als deelneemster aan door andere personen georganiseerde wedstrijden, waarvoor door de KNVB toestemming is verleend.
    6. Van het behalen van prijzen, kampioenstitels of premiën door een elftal en/of leden, die de vereniging op enige wedstrijd vertegenwoordigen, geschiedt aantekening in een daar- toe bestemd geschrift. Bedoelde prijzen en premiën zijn eigendom van de vereniging en komen aan de vereniging ten goede.

    Artikel 19, aansprakelijkheid van de leden

    1. Ieder der leden is aansprakelijk voor de door hem aan de eigendommen van de vereniging aangerichte schade. Elke geconstateerde schade wordt geacht veroorzaakt te zijn door hem of hen die de betreffende zaak het laatst heeft of hebben gebruikt, indien en voor zover het tegendeel niet door de betrokkene(n) wordt aangetoond.
    2. Voor de kosten die gepaard gaan met de afdoening van strafzaken e.d. door de K.N.V.B. kunnen de leden door het bestuur aansprakelijk worden gesteld.

    Artikel 20, representatie
    Bij onderstaande gebeurtenissen worden namens de vereniging, indien de secretaris hiervan tijdig kennis heeft kunnen nemen, door het bestuur te bepalen attenties verstrekt:

    1. huwelijk van kaderleden;
    2. overlijden van een lid
    3. bij 25- of 50-jarig huwelijksjubileum van kaderleden;
    4. overige representaties en attenties te bepalen door het bestuur.

    Artikel 21, het clubblad
    Het clubblad verschijnt 3x per jaar
    De inhoud en strekking van de opgenomen artikelen mogen het belang van de vereniging in het algemeen niet schaden. De clubbladcommissie is verantwoordelijk voor het samenstellen, verschijnen en verspreiden van het clubblad.

    Artikel 22, sponsoring
    Het bestuur kan richtlijnen opstellen voor het aangaan van sponsorcontracten.
    De Sponsorcommissie draagt zorg voor het hanteren van deze richtlijnen en rapporteert hierover aan het dagelijks bestuur.

    Artikel 23, wijziging van het huishoudelijk reglement

    1. Het huishoudelijk reglement kan slechts gewijzigd worden door een besluit van de algemene ledenvergadering, waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het huishoudelijk reglement zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering moet tenminste 14 dagen bedragen.
    2. Tenminste 14 dagen voor de vergadering wordt gehouden, moet een afschrift van het voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage gelegd worden tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt de voorgestelde wijziging van het huishoudelijk reglement tenminste 14 dagen voor de vergadering in het cluborgaan gepubliceerd en/of een afschrift hiervan aan alle leden toegezonden.
    3. Een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement behoeft tenminste 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen, in een vergadering waarin tenminste 2/3 van de stemgerechtigde leden aanwezig is. Indien dit quorum niet aanwezig is, wordt binnen 4 weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden waarin over dat voorstel, ongeacht het aantal aanwezige leden, een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement wordt genomen, mits met meerderheid van 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen.

    Artikel 24, slotbepalingen

    1. Ieder lid en verenigingsorgaan heeft zich te houden aan de bepalingen van dit reglement.
    2. Na vaststelling van het reglement wordt zo spoedig mogelijk de tekst bekend gemaakt aan de leden.

    Dit huishoudelijk reglement en alle navolgende wijzigingen van dit reglement treden in werking 14 dagen na de goedkeuring door de algemene ledenvergadering.

     

    Aldus vastgesteld in de algemene vergadering van de vereniging de dato 19-08-2002